Dunlop aan kop in winterbandentest

Redactie Redactie
• Laatste update:
Dit keer testte Autobild de maat 195/65 R 15 op een Golf. ( Foto: Autobild)

De Dunlop Wintersport 5 rolde dit jaar als winnaar uit de winterbandentest van Autoweek/Autobild. De band kreeg van de testers het predicaat ‘Zeer goed’. Ook de Continental Wintercontact TS860, de Kléber Krisalp HP3 en de Fulda Kristall Control HP2 haalden de maximale score. De winterbanden van Dunlop en Continental eindigden dit jaar ook bovenaan in de test van ANWB/ADAC.

“De Dunlop Winter Sport 5 (91 H) is een voorbeeldige premiumband zonder tekortkomingen”, vinden de testers. “Stabiele handeling bij alle weersomstandigheden, precies stuurgedrag met goede feedback, de beste prijs-kwaliteit-levensduur verhouding en een remweg op nat van 34,8 meter, op sneeuw 28,1 meter.”

In totaal werden er 51 winterbanden getest in de maat 195/65 R15, een maat die onder meer te vinden is onder populaire middenklassers als de Volkswagen Golf en de Peugeot 308. Autobild testte onlangs ook tien verschillende Ultra High Performance banden in de maat 245/45 R18 V. Hierbij won de Vredestein Wintrac Pro.

De bandentest van Autobild is traditiegetrouw aan afvalrace waarbij van alle deelnemende banden de remweg op nat bij 80 kilometer per uur en sneeuw bij 50 kilometer per uur wordt getest. Alleen de twintig beste banden gaan door naar de volgende ronde en worden uitgebreid getest op twaalf aanvullende punten.

Goed en voldoende  

De banden die met ‘goed’ beoordeeld werden waren de Hankook Winter Icept RS2 W452, de Goodyear Ultragrip 9, de Debica Frigo HP2 en de Falken Eurowinter HS01.

Een ‘voldoende’ kregen de Nokian WR D4, de Nokian MS Plus 77, de Michelin Alpin 5, de Semperit Mastergrip 2, de Pirelli Cinturato Winter, de Bridgestone LM001 Evo, de Yokahama Bluearth-winter V905, De Barum Polaris 3, de Vredestein Snowtrac 5 en de Matador MP 92 Sibir Snow. 

Matig en slecht

De Firestone Winterhawk 3 en de Gislaved Eurofrost 6 zijn volgens Autobild ‘Matig’ en staan onderaan in de top 20. Negentien testdeelnemers slaagden er niet in om binnen 40 meter tot stilstand te komen, terwijl de zes best presterende banden minder dan 35 meter nodig hadden. De band met de langste remweg op nat wegdek is de Chengshan Montice CSC-901, deze bedroeg 45,5 meter. In de top vijf van slechts presterende winterbanden staan verder de Momo W1 North Pole (44 meter), de Syron Everest 1 plus en de Taurus 601 Winter (beiden 43,7 meter) en de Meteor Winter (43,3 meter). 

Opvallende verschillen zijn er verder in de levensduur van de banden. Op een rollenbank houdt de Michelin Alpin 5 het ruim 72 duizend kilometer vol, terwijl de Pirelli Cinturato Winter  al na 28 duizend kilometer aan vervanging toe is. De hele test is terug te vinden op Autoweek.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Dunlop aan kop in winterbandentest | Automotive Online

Dunlop aan kop in winterbandentest

Redactie Redactie
• Laatste update:
Dit keer testte Autobild de maat 195/65 R 15 op een Golf. ( Foto: Autobild)

De Dunlop Wintersport 5 rolde dit jaar als winnaar uit de winterbandentest van Autoweek/Autobild. De band kreeg van de testers het predicaat ‘Zeer goed’. Ook de Continental Wintercontact TS860, de Kléber Krisalp HP3 en de Fulda Kristall Control HP2 haalden de maximale score. De winterbanden van Dunlop en Continental eindigden dit jaar ook bovenaan in de test van ANWB/ADAC.

“De Dunlop Winter Sport 5 (91 H) is een voorbeeldige premiumband zonder tekortkomingen”, vinden de testers. “Stabiele handeling bij alle weersomstandigheden, precies stuurgedrag met goede feedback, de beste prijs-kwaliteit-levensduur verhouding en een remweg op nat van 34,8 meter, op sneeuw 28,1 meter.”

In totaal werden er 51 winterbanden getest in de maat 195/65 R15, een maat die onder meer te vinden is onder populaire middenklassers als de Volkswagen Golf en de Peugeot 308. Autobild testte onlangs ook tien verschillende Ultra High Performance banden in de maat 245/45 R18 V. Hierbij won de Vredestein Wintrac Pro.

De bandentest van Autobild is traditiegetrouw aan afvalrace waarbij van alle deelnemende banden de remweg op nat bij 80 kilometer per uur en sneeuw bij 50 kilometer per uur wordt getest. Alleen de twintig beste banden gaan door naar de volgende ronde en worden uitgebreid getest op twaalf aanvullende punten.

Goed en voldoende  

De banden die met ‘goed’ beoordeeld werden waren de Hankook Winter Icept RS2 W452, de Goodyear Ultragrip 9, de Debica Frigo HP2 en de Falken Eurowinter HS01.

Een ‘voldoende’ kregen de Nokian WR D4, de Nokian MS Plus 77, de Michelin Alpin 5, de Semperit Mastergrip 2, de Pirelli Cinturato Winter, de Bridgestone LM001 Evo, de Yokahama Bluearth-winter V905, De Barum Polaris 3, de Vredestein Snowtrac 5 en de Matador MP 92 Sibir Snow. 

Matig en slecht

De Firestone Winterhawk 3 en de Gislaved Eurofrost 6 zijn volgens Autobild ‘Matig’ en staan onderaan in de top 20. Negentien testdeelnemers slaagden er niet in om binnen 40 meter tot stilstand te komen, terwijl de zes best presterende banden minder dan 35 meter nodig hadden. De band met de langste remweg op nat wegdek is de Chengshan Montice CSC-901, deze bedroeg 45,5 meter. In de top vijf van slechts presterende winterbanden staan verder de Momo W1 North Pole (44 meter), de Syron Everest 1 plus en de Taurus 601 Winter (beiden 43,7 meter) en de Meteor Winter (43,3 meter). 

Opvallende verschillen zijn er verder in de levensduur van de banden. Op een rollenbank houdt de Michelin Alpin 5 het ruim 72 duizend kilometer vol, terwijl de Pirelli Cinturato Winter  al na 28 duizend kilometer aan vervanging toe is. De hele test is terug te vinden op Autoweek.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.