ADAC: automatische cruisecontrol is onbetrouwbaar

Redactie Redactie
• Laatste update:
In 10 procent van de gevallen zitten de systemen er naast. (foto: ADAC)

Een ‘flitsverzekering’ worden veiligheidssystemen als cruisecontrol met automatische afstandsregeling of automatische snelheidsbegrenzer ISA (Intelligent Speed Adaption) ook wel genoemd. Maar de betrouwbaarheid van deze systemen is beperkt, zo blijkt uit een test van ADAC. 

Circa een kwart van alle verkeersongevallen is volgens ADAC terug te voeren op rijden met een te hoge snelheid of te weinig afstand houden. Oorzaken die met een intelligente snelheidsassistent te voorkomen zouden moeten zijn. De Europese Commissie overweegt daarom ISA-systemen verplicht te stellen in nieuwe auto’s. Het principe lijkt overtuigend op papaier, maar blijkt in de praktijk niet erg betrouwbaar.

De test

ADAC testte de systemen van de Audi A4, BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse, Volkswagen Arteon  en de Ford Galaxy. Het doel van de test was om uit te proberen in hoeverre deze systemen snelheidslimieten herkennen en hoe ze ingrijpen in praktijksituaties. Daarbij moesten de auto’s vaste en tijdelijke verkeerstekens signaleren, 30 kilometerzones en het binnen- en uitrijden van de bebouwde kom herkennen. Ook de reactie bij op de weersomstandigheden aangepaste snelheidslimieten en aanwijzigingen op matrixborden werden getest.

In tien procent van de gevallen blijken de systemen van alle fabrikanten er naast te zitten. Vooral trajecten met veel wisselingen in de toegestane maximumsnelheid blijken lastig voor de camera’s en GPS waar de auto’s gebruik van maken. De systemen van Audi, Mercedes en VW herkennen verkeersborden en passen de snelheid ook automatisch aan op het patroon van de vorm van de weg en de radius van de bochten. De Ford Galaxy beschikt als enige over een intelligente begrenzer die de snelheid ook automatisch aanpast wanneer de bestuurder zijn voet op het gaspedaal heeft. 

Omslachtig

Het systeem van BMW is volgens de testers van ADAC erg omslachtig omdat het bij iedere verandering van snelheid om bevestiging vraagt door op een knop te drukken. Het zorgt er wel voor dat een herkenningsfout door het systeem sneller wordt ontdekt door de bestuurder. Herkennings- en kaartfouten zijn desondanks de grootste valkuilen van alle ISA-systemen in de test. “We raden iedereen dringend aan om niet blind op deze systemen te vertrouwen. Wanneer je toch geflitst wordt, blijft de bestuurder verantwoordelijk”, aldus Dr. Reinhard Kolke, hoofd van het ADAC Technikzentrum. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

ADAC: automatische cruisecontrol is onbetrouwbaar | Automotive Online

ADAC: automatische cruisecontrol is onbetrouwbaar

Redactie Redactie
• Laatste update:
In 10 procent van de gevallen zitten de systemen er naast. (foto: ADAC)

Een ‘flitsverzekering’ worden veiligheidssystemen als cruisecontrol met automatische afstandsregeling of automatische snelheidsbegrenzer ISA (Intelligent Speed Adaption) ook wel genoemd. Maar de betrouwbaarheid van deze systemen is beperkt, zo blijkt uit een test van ADAC. 

Circa een kwart van alle verkeersongevallen is volgens ADAC terug te voeren op rijden met een te hoge snelheid of te weinig afstand houden. Oorzaken die met een intelligente snelheidsassistent te voorkomen zouden moeten zijn. De Europese Commissie overweegt daarom ISA-systemen verplicht te stellen in nieuwe auto’s. Het principe lijkt overtuigend op papaier, maar blijkt in de praktijk niet erg betrouwbaar.

De test

ADAC testte de systemen van de Audi A4, BMW 7-serie, Mercedes S-Klasse, Volkswagen Arteon  en de Ford Galaxy. Het doel van de test was om uit te proberen in hoeverre deze systemen snelheidslimieten herkennen en hoe ze ingrijpen in praktijksituaties. Daarbij moesten de auto’s vaste en tijdelijke verkeerstekens signaleren, 30 kilometerzones en het binnen- en uitrijden van de bebouwde kom herkennen. Ook de reactie bij op de weersomstandigheden aangepaste snelheidslimieten en aanwijzigingen op matrixborden werden getest.

In tien procent van de gevallen blijken de systemen van alle fabrikanten er naast te zitten. Vooral trajecten met veel wisselingen in de toegestane maximumsnelheid blijken lastig voor de camera’s en GPS waar de auto’s gebruik van maken. De systemen van Audi, Mercedes en VW herkennen verkeersborden en passen de snelheid ook automatisch aan op het patroon van de vorm van de weg en de radius van de bochten. De Ford Galaxy beschikt als enige over een intelligente begrenzer die de snelheid ook automatisch aanpast wanneer de bestuurder zijn voet op het gaspedaal heeft. 

Omslachtig

Het systeem van BMW is volgens de testers van ADAC erg omslachtig omdat het bij iedere verandering van snelheid om bevestiging vraagt door op een knop te drukken. Het zorgt er wel voor dat een herkenningsfout door het systeem sneller wordt ontdekt door de bestuurder. Herkennings- en kaartfouten zijn desondanks de grootste valkuilen van alle ISA-systemen in de test. “We raden iedereen dringend aan om niet blind op deze systemen te vertrouwen. Wanneer je toch geflitst wordt, blijft de bestuurder verantwoordelijk”, aldus Dr. Reinhard Kolke, hoofd van het ADAC Technikzentrum. 

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.