Eureka-moment EU-Rekenkamer: frauderen kan ook onder WLTP
De Europese Rekenkamer publiceerde gisteren een evaluatie waarin wordt gekeken naar de respons van de EU op de emissiefraude. Dat begon met de ontdekking van de sjoemeldiesels van Volkswagen in 2015. Die beschikten over specifieke systemen die de uitstoot van NOx door dieselauto’s onder laboratoriumomstandigheden laag hielden. Onder gewone rij-omstandigheden bleek de uitstoot vele malen boven de wettelijke norm te liggen.
Het rapport zet de Europese maatregelen op een rij en constateert dat er een lappendeken van maatregelen is ontstaan. De belangrijkste daarvan is de invoering van de WLTP, een voertuigtest die onder normale gebruiksomstandigheden plaatsvindt. Download hier het EU-rapport uit de Automotive Kennisbank.
De Europese Rekenkamer stelt in het nu verschenen rapport dat “fabrikanten nieuwe flexibiliteit in de WLTP-laboratoriumtests kunnen vinden om hun CO2-emissies te verlagen. Het risico bestaat dat fabrikanten voertuigen optimaliseren voor RDE (Real Driving Emissions)-tests en dat NOx-emissies hoog blijven buiten de RDE-testomgeving. Dit risico kan worden aangepakt door auto’s in het verkeer op meer dan alleen RDE-parameters te testen.”
Als mogelijkheden om gesjoemel tegen te gaan, worden onder meer sensoren op afstand en het gebruik van “snuffelauto’s” genoemd. Die laatste is door TNO ontwikkeld en meet tijdens het rijden op de weg de emissie van andere voertuigen.Onze correspondent Peter Teffer in Brussel hoorde in de Europese wandelgangen al eerder dat ook de nieuwe test ruimte voor gesjoemel overlaat. Lees zijn verslag hier.
De WLTP houdt de gemoederen in de autobranche al sinds vorig jaar flink bezig. In augustus vorig jaar ontstond een piek in de registraties, omdat per 1 september alle nieuwe registraties aan deze nieuwe emissietest moesten voldoen.