Continental verlaagt winst-en omzetprognose wegens dalende autoproductie

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
Continental past de winstverwachting voor 2019 aan. (Foto: Shutterstock)

Continental AG, de Duitse fabrikant van onder andere banden en rem- en stabiliteitssystemen, heeft de omzetverwachting voor 2019 verlaagd naar 44 tot 45 miljard euro (voorheen geraamd op 45-47 miljard euro). De operationele winstmarge wordt verlaagd naar 7 tot 7,5 procent (voorheen 8 tot 9%). Continental, dat ook technologieën voor robottaxi’s ontwikkelt, geeft in zijn halfjaarverslag aan dat handelsconflicten en dalende autoproductie hiervan de oorzaak zijn.

De omzet in het tweede kwartaal kwam uit op 11,2 miljard euro, tegenover 11,4 miljard euro in Q2-2018. De fabrikant realiseerde een operationele winstmarge van 7,8 procent (vorig jaar 10,2%). De toeleverancier spreekt zelf van een “solide kwartaal” maar is minder optimistisch over het tweede halfjaar vanwege de de dalende voertuigproductie in Europa, Noord-Amerika en vooral in China. “Onopgeloste handelsconflicten dragen ook bij tot economische onzekerheid. Daarom passen we onze vooruitzichten voor het hele jaar aan”, aldus Wolfgang Schäfer, cfo van Continental.

Automotive Group

De omzet in de Automotive Group kwam in het tweede kwartaal uit op 6,7 miljard euro (2018: 7 mrd) en komt naar verwachting uit op ongeveer 26-26,5 miljard euro in plaats van de eerder geraamde 27-28 miljard euro. De prognose voor de winstmarge is verlaagd van 6-7 procent naar 4,2-4,8 procent. Ook voor de rubberdivisie wordt een iets lagere omzet verwacht: 18-18,5 miljard euro in plaats van 18-19 miljard. De operationele winstmarge is bijgesteld van 12-12,5 procent (voorheen geraamd op 12-13%).

Het bedrijf is bezig met een reorganisatie: in mei dit jaar werd een verzelfstandiging aangekondigd van de aandrijflijnendivisie.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.