Continental ontwikkelt technologieën voor robottaxi’s

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De Cube wordt als ontwikkelplatform gebruikt om technologieën te testen. (Foto: Shutterstock)

Continental AG, de Duitse fabrikant van onder andere banden en rem- en stabiliteitssystemen, gaat onderdelen leveren voor de robottaxi’s van het Franse EasyMile. Dit meldt Continental vandaag.Dit jaar moeten er remsystemen en omgevingssensoren in productie gaan voor de autonome shuttle EZ10. Continental, dat momenteel bezig is met een herstructurering van de activiteiten, heeft sinds 2017 een belang in EasyMile.

De Duitse leverancier heeft op basis van het EZ10-platform de autonome shuttlebus Cube gebouwd; deze shuttle wordt niet op de markt gezet, maar dient als pilotvoertuig om de systemen zoals automatische remmen en diverse sensoren en radarsystemen, te testen om die vervolgens in serie te kunnen produceren. En met succes, zo lijkt het, want de radarsensor uit deze Cube wordt later dit jaar gebruikt in de autonome shuttle EZ10. Deze sensor detecteert de omgeving van het voertuig binnen een straal van maximaal 200 meter. Het voertuig is uitgerust met in totaal zeven van dit soort sensoren, waarmee obstakels en kritieke situaties worden herkend.

Het remsysteem dat in de EZ10 wordt toegepast, verenigt ABS, ESC (Electronic Stability Control) en rembekrachtiging in één. Hierdoor moeten de autonome auto’s sneller tot stilstand komen dan met conventionele remsystemen.

Ook Bosch en Daimler gaan dit najaar een praktijktest starten met robottaxi-diensten. Autofabrikanten en toeleveranciers verwachten dat deze taxi’s een belangrijk onderdeel vormen van de stedelijke mobiliteit.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Continental ontwikkelt technologieën voor robottaxi’s | Automotive Online

Continental ontwikkelt technologieën voor robottaxi’s

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
De Cube wordt als ontwikkelplatform gebruikt om technologieën te testen. (Foto: Shutterstock)

Continental AG, de Duitse fabrikant van onder andere banden en rem- en stabiliteitssystemen, gaat onderdelen leveren voor de robottaxi’s van het Franse EasyMile. Dit meldt Continental vandaag.Dit jaar moeten er remsystemen en omgevingssensoren in productie gaan voor de autonome shuttle EZ10. Continental, dat momenteel bezig is met een herstructurering van de activiteiten, heeft sinds 2017 een belang in EasyMile.

De Duitse leverancier heeft op basis van het EZ10-platform de autonome shuttlebus Cube gebouwd; deze shuttle wordt niet op de markt gezet, maar dient als pilotvoertuig om de systemen zoals automatische remmen en diverse sensoren en radarsystemen, te testen om die vervolgens in serie te kunnen produceren. En met succes, zo lijkt het, want de radarsensor uit deze Cube wordt later dit jaar gebruikt in de autonome shuttle EZ10. Deze sensor detecteert de omgeving van het voertuig binnen een straal van maximaal 200 meter. Het voertuig is uitgerust met in totaal zeven van dit soort sensoren, waarmee obstakels en kritieke situaties worden herkend.

Het remsysteem dat in de EZ10 wordt toegepast, verenigt ABS, ESC (Electronic Stability Control) en rembekrachtiging in één. Hierdoor moeten de autonome auto’s sneller tot stilstand komen dan met conventionele remsystemen.

Ook Bosch en Daimler gaan dit najaar een praktijktest starten met robottaxi-diensten. Autofabrikanten en toeleveranciers verwachten dat deze taxi’s een belangrijk onderdeel vormen van de stedelijke mobiliteit.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.