‘Nieuw Europees CO2-plan betekent einde brandstofauto in 2035′

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Europese Commissie presenteert zijn 'Fit for 55'-pakket om de klimaatdoelstelling voor 2030 te halen. (Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie presenteert vandaag zijn ‘Fit for 55’-pakket aan maatregelen, waarmee Brussel de klimaatdoelstellingen voor 2030 moet halen. Volgens diverse media moet volgens dit plan de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 55 procent worden gereduceerd ten opzichte van 2021. Dat zou een verdere aanscherping van de emissienorm betekenen: eerder werd nog gesproken van een reductie van 50 procent CO2 voor de nieuwe autovloot van fabrikanten. De huidige afspraak gaat uit van een reductie van 37,5 procent in 2030 ten opzichte van 2021.

Acea: politieke coördinatie

“De EU heeft vandaag duidelijk gemaakt dat de Green Deal alleen succesvol kan zijn met bindende doelstellingen voor de uitrol van oplaad- en tankinfrastructuur in alle lidstaten”, zo reageert Oliver Zipse, voorzitter van Acea en ceo van BMW. “Het huidige voorstel voor een nog grotere vermindering van de CO2-uitstoot tegen 2030 vraagt een verdere toename van de marktvraag naar EV’s in een kort tijdsbestek. Zonder grotere inspanningen van alle belanghebbenden, inclusief alle lidstaten, is die doelstelling niet haalbaar.” 

Volgens Acea-directeur Eric-Mark Huitema is het essentieel dat er een sterke politieke coördinatie is om de doelen te realiseren. De koepelorganisatie meldt de details nog nader te willen bestuderen maar denkt dat het zeker niet makkelijk wordt om alles uit het Fit for 55-pakket om te vormen tot beleid.  Acea staat achter de strengere emissiedoelstellingen, maar dan wel in ruil voor een forse investering in het Europese laadnetwerk. Naar verwachting geeft Brussel daar gehoor aan en investeert het de komende jaren miljoenen om 4 miljoen laadpalen te plaatsen in de EU.

Brandstofauto

In het plan Fit for 55 zou verder staan dat de uitstoot van nieuwe auto’s in 2035 nul moet zijn. Feitelijk betekent dit een verbod op de verkoop van brandstofauto’s, erkent EU-president Ursula von der Leyen in het Duitse Süddeutsche Zeitung. “Een einddatum is nog niet vastgesteld, maar is onvermijdelijk als wij in 2050 klimaatneutraal willen zijn.”

Frans Timmermans, Eurocommissaris en vicevoorzitter van de Europese Commissie, pleitte onlangs ook voor een stop op de productie van verbrandingsmotoren en een vervuilingsheffing voor bestuurders van vervuilende auto’s. Diverse landen lieten eerder ook al een dergelijk geluid horen, waaronder Nederland, evenals autofabrikanten zoals Volvo. Volkswagen zou ook al hebben laten weten in 2035 te willen stoppen met de verkoop van brandstofauto’s in de EU.

Voorsorteren op verbod

De autobranche lijkt sowieso al voor te sorteren op een verkoopverbod van brandstofauto’s in de Europese Unie en Groot-Brittannië: steeds meer fabrikanten investeren fors in de elektrificatie, waaronder Stellantis dat onlangs bekend maakte 30 miljard euro te investeren in de elektrificatie van de vloot. Eerder maakten ook onder andere VolkswagenFord en BMW soortgelijke plannen bekend. Jaguar van Jaguar Land Rover liet onlangs weten vanaf 2025 verder te gaat als EV-merk en Audi bouwt vanaf 2026 voor de EU ook alleen nog EV’s.

 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

‘Nieuw Europees CO2-plan betekent einde brandstofauto in 2035′ | Automotive Online

‘Nieuw Europees CO2-plan betekent einde brandstofauto in 2035′

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Europese Commissie presenteert zijn 'Fit for 55'-pakket om de klimaatdoelstelling voor 2030 te halen. (Foto: Shutterstock)

De Europese Commissie presenteert vandaag zijn ‘Fit for 55’-pakket aan maatregelen, waarmee Brussel de klimaatdoelstellingen voor 2030 moet halen. Volgens diverse media moet volgens dit plan de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s met 55 procent worden gereduceerd ten opzichte van 2021. Dat zou een verdere aanscherping van de emissienorm betekenen: eerder werd nog gesproken van een reductie van 50 procent CO2 voor de nieuwe autovloot van fabrikanten. De huidige afspraak gaat uit van een reductie van 37,5 procent in 2030 ten opzichte van 2021.

Acea: politieke coördinatie

“De EU heeft vandaag duidelijk gemaakt dat de Green Deal alleen succesvol kan zijn met bindende doelstellingen voor de uitrol van oplaad- en tankinfrastructuur in alle lidstaten”, zo reageert Oliver Zipse, voorzitter van Acea en ceo van BMW. “Het huidige voorstel voor een nog grotere vermindering van de CO2-uitstoot tegen 2030 vraagt een verdere toename van de marktvraag naar EV’s in een kort tijdsbestek. Zonder grotere inspanningen van alle belanghebbenden, inclusief alle lidstaten, is die doelstelling niet haalbaar.” 

Volgens Acea-directeur Eric-Mark Huitema is het essentieel dat er een sterke politieke coördinatie is om de doelen te realiseren. De koepelorganisatie meldt de details nog nader te willen bestuderen maar denkt dat het zeker niet makkelijk wordt om alles uit het Fit for 55-pakket om te vormen tot beleid.  Acea staat achter de strengere emissiedoelstellingen, maar dan wel in ruil voor een forse investering in het Europese laadnetwerk. Naar verwachting geeft Brussel daar gehoor aan en investeert het de komende jaren miljoenen om 4 miljoen laadpalen te plaatsen in de EU.

Brandstofauto

In het plan Fit for 55 zou verder staan dat de uitstoot van nieuwe auto’s in 2035 nul moet zijn. Feitelijk betekent dit een verbod op de verkoop van brandstofauto’s, erkent EU-president Ursula von der Leyen in het Duitse Süddeutsche Zeitung. “Een einddatum is nog niet vastgesteld, maar is onvermijdelijk als wij in 2050 klimaatneutraal willen zijn.”

Frans Timmermans, Eurocommissaris en vicevoorzitter van de Europese Commissie, pleitte onlangs ook voor een stop op de productie van verbrandingsmotoren en een vervuilingsheffing voor bestuurders van vervuilende auto’s. Diverse landen lieten eerder ook al een dergelijk geluid horen, waaronder Nederland, evenals autofabrikanten zoals Volvo. Volkswagen zou ook al hebben laten weten in 2035 te willen stoppen met de verkoop van brandstofauto’s in de EU.

Voorsorteren op verbod

De autobranche lijkt sowieso al voor te sorteren op een verkoopverbod van brandstofauto’s in de Europese Unie en Groot-Brittannië: steeds meer fabrikanten investeren fors in de elektrificatie, waaronder Stellantis dat onlangs bekend maakte 30 miljard euro te investeren in de elektrificatie van de vloot. Eerder maakten ook onder andere VolkswagenFord en BMW soortgelijke plannen bekend. Jaguar van Jaguar Land Rover liet onlangs weten vanaf 2025 verder te gaat als EV-merk en Audi bouwt vanaf 2026 voor de EU ook alleen nog EV’s.

 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.