Branchebarometer: Hogere loonkosten drukken dealerrendement

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Kosten voor monteurs drukken rendement dealers. (Foto: Shutterstock)

Ondanks een gemiddelde omzetstijging van 10,5 procent ten opzichte van een jaar eerder, nam het rendement slechts marginaal toe per dealervestiging. Ook in de eerste helft van 2017 werd een lager rendement gemeten bij hogere omzet voor dealervestigingen. Dat blijkt uit de branchebarometer van Bovag Autodealers. Dat is volgens de branchevereniging voornamelijk het gevolg van hogere loonkosten in de werkplaats door krapte op de arbeidsmarkt.Over heel 2017 bedroeg het dealerrendement 0,78 procent.

Stijgende loonkosten

Het totale aantal fte’s per gemiddelde dealervestiging steeg van 14,9 naar 15,8 en de omzet in de eerste zes maanden van 2018 groeide op alle afdelingen van het dealerbedrijf. Het afdelingsresultaat groeide echter nergens navenant.

In de werkplaats stegen de gemiddelde loonkosten per monteur gemiddeld met 6,8 procent en voor indirecte medewerkers met 3,2 procent. Het resultaat in de werkplaats daalde dan ook met 0,3 procentpunt en de absorptieratio – de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekken – nam af tot 79,6 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per monteur daalde met 0,4 procent naar 1.298.

In het eerste kwartaal van dit jaar lag het gemiddelde dealerrendement op 1,27 procent.

De gemiddelde autodealer verkocht in de eerste helft van dit jaar bijna 11 procent meer nieuwe auto’s. De provisie ‘F&I’ (Finance & Insurance) per verkochte nieuwe auto daalde echter met een kwart, waarschijnlijk onder invloed van een toename in private lease-transacties. De brutomarge per gecombineerde transactie (BMGT; nieuw en gebruikt gecombineerd) daalde tevens, met 0,6 procent naar 1.807 euro, terwijl de gemiddelde verkoopprijs van occasions juist met 3,5 procent toenam en de omloopsnelheid van gebruikte auto’s 21,5 procent hoger lag. 

Verdienmodellen

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, stelt dat het volume en de resultaten uit de occasionverkoop nog belangrijker moeten worden voor elke autodealer. “Daarnaast blijft het pure noodzaak nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, bijvoorbeeld door diversificatie met leasing, verhuur en schadeherstel. Het klassieke verdienmodel met een dominante positie voor de verkoop van nieuwe auto’s is eindig en de toenemende technische complexiteit vergt steeds meer procesoptimalisatie, zowel door dealers als fabrikanten en importeurs. De krapte op de arbeidsmarkt vertaalt zich bovendien in hogere lonen voor technisch personeel. Omdat we de klant willen blijven bedienen, betalen we graag goed voor goed personeel, maar het trekt wel direct een wissel op de financiële resultaten.”

Branchebarometer: Hogere loonkosten drukken dealerrendement | Automotive Online

Branchebarometer: Hogere loonkosten drukken dealerrendement

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Kosten voor monteurs drukken rendement dealers. (Foto: Shutterstock)

Ondanks een gemiddelde omzetstijging van 10,5 procent ten opzichte van een jaar eerder, nam het rendement slechts marginaal toe per dealervestiging. Ook in de eerste helft van 2017 werd een lager rendement gemeten bij hogere omzet voor dealervestigingen. Dat blijkt uit de branchebarometer van Bovag Autodealers. Dat is volgens de branchevereniging voornamelijk het gevolg van hogere loonkosten in de werkplaats door krapte op de arbeidsmarkt.Over heel 2017 bedroeg het dealerrendement 0,78 procent.

Stijgende loonkosten

Het totale aantal fte’s per gemiddelde dealervestiging steeg van 14,9 naar 15,8 en de omzet in de eerste zes maanden van 2018 groeide op alle afdelingen van het dealerbedrijf. Het afdelingsresultaat groeide echter nergens navenant.

In de werkplaats stegen de gemiddelde loonkosten per monteur gemiddeld met 6,8 procent en voor indirecte medewerkers met 3,2 procent. Het resultaat in de werkplaats daalde dan ook met 0,3 procentpunt en de absorptieratio – de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekken – nam af tot 79,6 procent. De prognose voor het aantal gefactureerde uren per monteur daalde met 0,4 procent naar 1.298.

In het eerste kwartaal van dit jaar lag het gemiddelde dealerrendement op 1,27 procent.

De gemiddelde autodealer verkocht in de eerste helft van dit jaar bijna 11 procent meer nieuwe auto’s. De provisie ‘F&I’ (Finance & Insurance) per verkochte nieuwe auto daalde echter met een kwart, waarschijnlijk onder invloed van een toename in private lease-transacties. De brutomarge per gecombineerde transactie (BMGT; nieuw en gebruikt gecombineerd) daalde tevens, met 0,6 procent naar 1.807 euro, terwijl de gemiddelde verkoopprijs van occasions juist met 3,5 procent toenam en de omloopsnelheid van gebruikte auto’s 21,5 procent hoger lag. 

Verdienmodellen

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, stelt dat het volume en de resultaten uit de occasionverkoop nog belangrijker moeten worden voor elke autodealer. “Daarnaast blijft het pure noodzaak nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen, bijvoorbeeld door diversificatie met leasing, verhuur en schadeherstel. Het klassieke verdienmodel met een dominante positie voor de verkoop van nieuwe auto’s is eindig en de toenemende technische complexiteit vergt steeds meer procesoptimalisatie, zowel door dealers als fabrikanten en importeurs. De krapte op de arbeidsmarkt vertaalt zich bovendien in hogere lonen voor technisch personeel. Omdat we de klant willen blijven bedienen, betalen we graag goed voor goed personeel, maar het trekt wel direct een wissel op de financiële resultaten.”