ANWB start eigen occasionportal

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De ANWB beperkt het aanbod tot Bovag occasions (foto: ANWB)

In de loop van komende week start de ANWB officieel met een eigen occasionportal. De softlaunch vond deze week plaats, maar via de website wordt nu nog niet naar de portal gelinkt. Op dit moment staan er dan ook pas 161 auto’s te koop. Als het aanbod komende week wat groter is, komt er een link op de website en zal er ruchtbaarheid aan het occasionportal worden gegeven, vertelt Lars Smit, online marketeer van de ANWB, aan Automotive. 

Er zijn koppelingen gemaakt met de dataplatformen van RDC, Autodata en VWE, vertelt Smit. “We hebben besloten voorlopig enkel auto’s te plaatsen die door Bovag aangesloten bedrijven worden aangeboden. Dan is er in elk geval een vorm van aansprakelijkheid en garantie geregeld. Wij moeten daar als ANWB extra op letten. Als iemand op Autotrack een miskoop doet, zal hij niet gauw naar Autotrack bellen. Wij denken dat dat voor de ANWB toch iets anders ligt. Daarom willen we voorlopig enkel auto’s van Bovag bedrijven.”

Lees het interview met Sander van den Hout: fusie Gaspedaal en Autotrack zet markt op zijn kop.

Geen geld

Er gebeurt momenteel veel op de online markt voor occasions. Gaspedaal en Autotrack fuseerden, Bovag begon vorig jaar de eigen site Viabovag. Waarom nu nóg een occasionportal? “Per jaar komen er 20 miljoen bezoekers naar het autogedeelte van de ANWB website. Die lezen autotests, krijgen aankooptips en raadplegen de koerslijsten. Maar als ze echt een auto zoeken zeggen wij: kijk maar ergens anders. Door zelf ook occasions aan te bieden verlengen wij de klantreis op ANWB.nl”, legt Smit uit.

Uniek aan het aanbod is volgens hem de koppeling van een occasion aan de waardering in de koerslijst en aan tests door ANWB-redacteuren. “Zo zie je meteen of een auto goed geprijsd is en wat de voor- en nadelen zijn. Dat is ook de reden dat we geen geld vragen voor het plaatsen van een occasion. Het kan best dat de auto die je aanbiedt, in de test van onze redacteur helemaal wordt afgekraakt.”  Lees hier de Automotive analyse over Viabovag: Bovag begeeft zich op glad ijs met occasionportal.

Smit wil zich niet uitlaten over aantallen of ambities. “We willen hiermee meerwaarde bieden voor de bezoekers aan onze site. Laten we eerst eens kijken hoe dit allemaal loopt. Daarna zien we verder.”  

Bekijk hieronder de gister verschenen aflevering van het Restwaardejournaal. Hierin wordt onder meer de fusie van Autotrack en Gaspedaal besproken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

ANWB start eigen occasionportal | Automotive Online

ANWB start eigen occasionportal

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
De ANWB beperkt het aanbod tot Bovag occasions (foto: ANWB)

In de loop van komende week start de ANWB officieel met een eigen occasionportal. De softlaunch vond deze week plaats, maar via de website wordt nu nog niet naar de portal gelinkt. Op dit moment staan er dan ook pas 161 auto’s te koop. Als het aanbod komende week wat groter is, komt er een link op de website en zal er ruchtbaarheid aan het occasionportal worden gegeven, vertelt Lars Smit, online marketeer van de ANWB, aan Automotive. 

Er zijn koppelingen gemaakt met de dataplatformen van RDC, Autodata en VWE, vertelt Smit. “We hebben besloten voorlopig enkel auto’s te plaatsen die door Bovag aangesloten bedrijven worden aangeboden. Dan is er in elk geval een vorm van aansprakelijkheid en garantie geregeld. Wij moeten daar als ANWB extra op letten. Als iemand op Autotrack een miskoop doet, zal hij niet gauw naar Autotrack bellen. Wij denken dat dat voor de ANWB toch iets anders ligt. Daarom willen we voorlopig enkel auto’s van Bovag bedrijven.”

Lees het interview met Sander van den Hout: fusie Gaspedaal en Autotrack zet markt op zijn kop.

Geen geld

Er gebeurt momenteel veel op de online markt voor occasions. Gaspedaal en Autotrack fuseerden, Bovag begon vorig jaar de eigen site Viabovag. Waarom nu nóg een occasionportal? “Per jaar komen er 20 miljoen bezoekers naar het autogedeelte van de ANWB website. Die lezen autotests, krijgen aankooptips en raadplegen de koerslijsten. Maar als ze echt een auto zoeken zeggen wij: kijk maar ergens anders. Door zelf ook occasions aan te bieden verlengen wij de klantreis op ANWB.nl”, legt Smit uit.

Uniek aan het aanbod is volgens hem de koppeling van een occasion aan de waardering in de koerslijst en aan tests door ANWB-redacteuren. “Zo zie je meteen of een auto goed geprijsd is en wat de voor- en nadelen zijn. Dat is ook de reden dat we geen geld vragen voor het plaatsen van een occasion. Het kan best dat de auto die je aanbiedt, in de test van onze redacteur helemaal wordt afgekraakt.”  Lees hier de Automotive analyse over Viabovag: Bovag begeeft zich op glad ijs met occasionportal.

Smit wil zich niet uitlaten over aantallen of ambities. “We willen hiermee meerwaarde bieden voor de bezoekers aan onze site. Laten we eerst eens kijken hoe dit allemaal loopt. Daarna zien we verder.”  

Bekijk hieronder de gister verschenen aflevering van het Restwaardejournaal. Hierin wordt onder meer de fusie van Autotrack en Gaspedaal besproken.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.