Corona-liveblog #8: ‘Showroombezoek blijvend lager’ | Helft minder verkeersongevallen

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen over de coronacrisis. Garageconcept James meldt dat het gestuurde onderhoud vanuit de zakelijke markt bijna helemaal wegvalt. De politie meldt bijna de helft minder verkeersongevallen. Handelsplatform Xray ziet dat de handelsprijzen met ongeveer 7,5 procent zijn gedaald. Occasionportal Autotrack meldt dat het miljoenen investeert in een online verkoopshow, die moet plaatsvinden zodra de RIVM-richtlijnen het toelaten. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

De liveblog van woensdag 24 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

16:45 | Albèrt de Goey in de Automotive Livestream 

Albèrt de Goey, directeur ABS Autoherstel Woerden en voorzitter bestuur en RvC van de coöperatie ABS Autoherstel, was vanmiddag om 16.00 uur in de livestream van Automotive. Wat ziet hij in zijn schadebedrijf gebeuren, hoe is dat bij de overige ABS-leden en heeft hij nog goede tips om deze crisistijd door te komen.

12:30 | ‘Trek de bescherming in het extreme’

Bij Autobedrijf Jan Wals worden er geen halve maatregelen genomen. Eigenaar Jan Wals vindt dat autobedrijven, maar ook andere bedrijven, zoveel mogelijk moeten doen om contact te vermijden. “Ik heb zelf bij de vrijwillige brandweer gezeten en daar hadden we ook oefeningen wat te doen bij bijvoorbeeld een virusuitbraak. Wat ik daar geleerd heb: trek de bescherming in het extreme. Dan weet je zeker dat je aan de goede kant zit.” Lees het hele artikel hier.

11:45 | Chris Kimman (AA-Equipment): gratis technische ondersteuning voor half jaar

Leverancier AA-Equipment biedt zijn klanten gedurende een half jaar gratis technische ondersteuning aan. Dit meldt directeur Chris Kimman, die het bedrijf eind februari kocht van Ben van de Kerkhof, aan Automotive.

De ondersteuning komt voort uit een gezamenlijk overleg tussen Kimman en zijn werknemers. “We voelen mee met onze klanten en willen wat voor hen doen. De technische ondersteuning geldt voor iedere klant. Of men nu een softwarelicentie bij heeft lopen of niet en zonder enige verplichting.” Bijkomend voordeel is dat hierdoor minder contactmomenten zijn met de klant, zo hoopt Kimman. “Elke contact met een chauffeur of consument is een potentieel moment voor overdracht van het virus. Het is dus zaak dat elk probleem dus ook direct en in één keer wordt opgelost. Zo kunnen we toch wat extra’s bijdragen.”

11.40 | Politie meldt bijna helft minder verkeersongevallen

De politie meldt dat het aantal verkeersongevallen vorig week is gedaald tot 900, terwijl dat er de week daarvoor nog 1.600 waren. Het aantal verkeersongevallen nam ongeveer met de helft af als gevolg van de coronacrisis: veel mensen moeten thuiswerken waardoor er aanzienlijk minder verkeer op de weg is. De coronacrisis heeft invloed op het werk van de politie, want ook het aantal meldingen van inbraak en zakkenrollenrij is de afgelopen week flink gedaald.

11:30 | ‘Showroombezoek blijvend lager’

Stefan van Herpen, de ceo van Porsche Automotive Investments China Branches, ziet dat China weer op gang komt. In het nieuwe nummer van Automotive, dat vrijdag verscheen en vanaf vandaag ook online te lezen is, geeft hij tips. “Zorg dat je klaar bent voor de periode nadat de uitbraak stopt. Klanten die willen kopen, gaan nu niet shoppen. Die komen doelbewust. Wij hebben weer een vraag van 80 tot 90 procent, maar de showroomtraffic ligt maar op 60 procent.” Van Herpen verwacht dat de Chinese automarkt over heel 2020 een min van ongeveer 10 procent kent, en het premiumsegment -5 procent. Daarbij is er dus een snelle verschuiving van offline naar online. “Online leadopvolging is een deel van het antwoord, maar online verkopen minder. Er zijn weinig best practises te vinden in China. Aangejaagd door deze uitbraak zal online verkoop echter veel sneller inburgeren. Alle importeurs, en wij ook, zijn aan het kijken of we de verkoop tot de aflevering volledig online kunnen afhandelen.” Lees het hele artikel hier.

11.05: Denis van Altena (James): “Gestuurd onderhoud valt weg”

“Het zakelijk gestuurd onderhoud is grotendeels weggevallen. Veel leasemaatschappijen hebben het onderhoud stilgelegd: er is vrijwel geen leaseauto meer op de weg, want al die berijders moeten nu thuiswerken. Het onderhoudswerk voor de leasemarkt is wel voor 80 procent teruggevallen. Alleen de noodzakelijke reparaties mogen we nog uitvoeren voor leasemaatschappijen”, vertelt Denis van Altena, directeur van garageformule James met 70 vestigingen in het land die allemaal wel gewoon open zijn. Sinds vorig jaar voert James ook het concept Moobi, speciaal voor de EV-markt.

Volgens Van Altena lijkt het vooralsnog in de particuliere onderhoudsmarkt nog mee te vallen. “Ook daar is minder nieuwe aanwas, maar is er voorlopig nog wel voor één of twee weken werk.” Van Altena probeert nauw contact met de ondernemers te houden en zoveel mogelijk tips en adviezen voor hen te verzamelen. “Het is belangrijk dat ondernemers goed contact onderhouden met hun accountant en goed bedenken welke financiële maatregelen ze moeten nemen”, aldus Van Altena. “Ook adviseren we de overheidsmaatregelen goed in de gaten te houden. En verder: maak nu vooral ook de klusjes af waar je normaliter niet aan toekomt. Nu het stiller is, moet je daar tijd voor vrijmaken.”

“Niemand weet hoe lang deze situatie gaat aanhouden, dat maakt het ook zo lastig om hier goed op te kunnen anticiperen. Het enige dat we kunnen doen is open blijven, haal en brengservice blijven verlenen en alle richtlijnen opvolgen”, meent Van Altena. “Zorg dus dat je alles op orde hebt en houdt: het is namelijk belangrijk dat we straks meteen weer aan de slag kunnen en volledig up en running zijn als het moment daar is. Ook dat houd ik alle ondernemers voor.”

09:12: Leaseplan draait investeringskraan dicht

Leasemaatschappij Leaseplan Corporation stopt alle ‘non-urgent’ investeringen. Ook wordt er dit jaar geen dividend uitgekeerd. Dat meldt ceo Tex Gunning in het vandaag gepresenteerde jaarverslag. In februari bracht het bedrijf al zijn jaarcijfers over 2019 naar buiten: mede dankzij forse investeringen (45 miljoen euro) in occasionplatform Carnext en een ongeveer even grote investering in de digitalisering van het bedrijf, kwam de winst vorig jaar 4,9 procent lager uit dan in 2018. Of verdere investeringen in Carnext nu ook on hold zijn gezet, kon een woordvoerder niet zeggen.

Er worden geen uitspraken gedaan over de omzet- en winstverwachting voor dit jaar. “We zullen deze storm doorstaan: ons bedrijf is sterk, mede dankzij de kwaliteit van het klantenbestand en het feit dat we met lange contracten werken”, schrijft Gunning. Eerder meldde het bedrijf al aan Automotive de focus te verschuiven van het bestellen van nieuwe auto’s naar het verlengen van bestaande contracten, waarbij ook gebruik kan worden gemaakt van auto’s uit de huur- en Carnextvloot.

08:30 | Autotrack zet in op grootschalige consumentenactie

Net als andere occasionportalen heeft ook Autotrack een noodplan gepresenteerd. Klanten krijgen de komende drie maanden twintig procent korting op hun factuur. En Autotrack is bezig met een grootschalige online occasionshow op te tuigen. “Om de branche echt te helpen, is het volgens ons noodzakelijk dat de omloopsnelheid van de autoverkoop weer op het niveau komt van voor de uitbraak van het virus. We zien dat mensen op dit moment nog steeds zoeken naar een andere auto, maar blijven hangen in de oriëntatiefase en niet snel over gaan tot aankoop”, schrijft commercieel directeur Rico van der Vies in een brief aan abonnees. Op het moment dat de richtlijnen van de RIVM het toelaten, wordt er een grote grote cash-en-winactie uitgerold. Het bedrijf, dat vorige week al een Proefrit aan huis-service lanceerde, zegt 2,5 miljoen euro te gaan investeren in de verkoopshow.  

08:20 | Handelsprijzen met 7,5 procent gedaald

De handelsprijzen liggen gemiddeld ongeveer 7,5 procent lager dan twee weken geleden. Dat is exclusief de export, daar is de prijsdaling ongeveer 15 procent. Dat blijkt uit de handelswaarde-index Xray. Het aanbod van gebruikte auto’s op de b2v-veiling is met circa 30 procent teruggelopen. Dat is een gevolg van de afname van dealer-inruiltaxaties. Ondanks deze afname is de daling in het aantal transacties met net 5 procent nog gering. Xray meldt dat het de dagelijkse veilingen blijft faciliteren. “We hebben wel de geldigheidsduur van een handelsbieding teruggebracht van 28 naar 5 dagen. De meeste klanten hebben daar gezien de omstandigheden alle begrip voor. De saamhorigheid is gelukkig groot, iedereen beseft dat we de problemen samen moeten aanpakken”, zegt directeur Tom Corduwener.

Ook hij hoopt dat de RDW weer snel import mogelijk maakt. “De overheid denkt aan alle kanten mee met de ondernemers, ook de Belastingdienst stelt zich zeer pro-actief op, de RDW kan en zal daar niet in achterblijven.”Gisteren meldde de RDW te hopen snel met een oplossing te komen.

08:00 | Schadeketen AAS heeft crisisplan bijna klaar

Schadeketen AAS Schadeherstel werkt momenteel aan een crisisplan dat zijn 88 ondernemers – die vooralsnog open zijn – moet helpen goed door deze periode te komen. Dat zegt directeur Nicole Spenkelink in interview met Automotive. “De eerste contouren van een crisisplan staan er al en we hebben de eerste maatregelen genomen.” De grootste zorg van Spenkelink is de liquiditeit van bedrijven. “Nauwlettend debiteurenbeheer en kritisch naar de kosten en inkopen blijven kijken is nu cruciaal. Dat geldt niet alleen voor onze leden, maar ook voor ons eigen hoofdkantoor in Breda.” Lees het interview met Spenkelink hier.

Corona-liveblog

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Corona-liveblog #8: ‘Showroombezoek blijvend lager’ | Helft minder verkeersongevallen | Automotive Online

Corona-liveblog #8: ‘Showroombezoek blijvend lager’ | Helft minder verkeersongevallen

Coronavirus • Volg hier alle ontwikkelingen over de coronacrisis. Garageconcept James meldt dat het gestuurde onderhoud vanuit de zakelijke markt bijna helemaal wegvalt. De politie meldt bijna de helft minder verkeersongevallen. Handelsplatform Xray ziet dat de handelsprijzen met ongeveer 7,5 procent zijn gedaald. Occasionportal Autotrack meldt dat het miljoenen investeert in een online verkoopshow, die moet plaatsvinden zodra de RIVM-richtlijnen het toelaten. 
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

De liveblog van woensdag 24 maart is gesloten. Uiteraard houden we het belangrijkste nieuws blijvend in de gaten.

16:45 | Albèrt de Goey in de Automotive Livestream 

Albèrt de Goey, directeur ABS Autoherstel Woerden en voorzitter bestuur en RvC van de coöperatie ABS Autoherstel, was vanmiddag om 16.00 uur in de livestream van Automotive. Wat ziet hij in zijn schadebedrijf gebeuren, hoe is dat bij de overige ABS-leden en heeft hij nog goede tips om deze crisistijd door te komen.

12:30 | ‘Trek de bescherming in het extreme’

Bij Autobedrijf Jan Wals worden er geen halve maatregelen genomen. Eigenaar Jan Wals vindt dat autobedrijven, maar ook andere bedrijven, zoveel mogelijk moeten doen om contact te vermijden. “Ik heb zelf bij de vrijwillige brandweer gezeten en daar hadden we ook oefeningen wat te doen bij bijvoorbeeld een virusuitbraak. Wat ik daar geleerd heb: trek de bescherming in het extreme. Dan weet je zeker dat je aan de goede kant zit.” Lees het hele artikel hier.

11:45 | Chris Kimman (AA-Equipment): gratis technische ondersteuning voor half jaar

Leverancier AA-Equipment biedt zijn klanten gedurende een half jaar gratis technische ondersteuning aan. Dit meldt directeur Chris Kimman, die het bedrijf eind februari kocht van Ben van de Kerkhof, aan Automotive.

De ondersteuning komt voort uit een gezamenlijk overleg tussen Kimman en zijn werknemers. “We voelen mee met onze klanten en willen wat voor hen doen. De technische ondersteuning geldt voor iedere klant. Of men nu een softwarelicentie bij heeft lopen of niet en zonder enige verplichting.” Bijkomend voordeel is dat hierdoor minder contactmomenten zijn met de klant, zo hoopt Kimman. “Elke contact met een chauffeur of consument is een potentieel moment voor overdracht van het virus. Het is dus zaak dat elk probleem dus ook direct en in één keer wordt opgelost. Zo kunnen we toch wat extra’s bijdragen.”

11.40 | Politie meldt bijna helft minder verkeersongevallen

De politie meldt dat het aantal verkeersongevallen vorig week is gedaald tot 900, terwijl dat er de week daarvoor nog 1.600 waren. Het aantal verkeersongevallen nam ongeveer met de helft af als gevolg van de coronacrisis: veel mensen moeten thuiswerken waardoor er aanzienlijk minder verkeer op de weg is. De coronacrisis heeft invloed op het werk van de politie, want ook het aantal meldingen van inbraak en zakkenrollenrij is de afgelopen week flink gedaald.

11:30 | ‘Showroombezoek blijvend lager’

Stefan van Herpen, de ceo van Porsche Automotive Investments China Branches, ziet dat China weer op gang komt. In het nieuwe nummer van Automotive, dat vrijdag verscheen en vanaf vandaag ook online te lezen is, geeft hij tips. “Zorg dat je klaar bent voor de periode nadat de uitbraak stopt. Klanten die willen kopen, gaan nu niet shoppen. Die komen doelbewust. Wij hebben weer een vraag van 80 tot 90 procent, maar de showroomtraffic ligt maar op 60 procent.” Van Herpen verwacht dat de Chinese automarkt over heel 2020 een min van ongeveer 10 procent kent, en het premiumsegment -5 procent. Daarbij is er dus een snelle verschuiving van offline naar online. “Online leadopvolging is een deel van het antwoord, maar online verkopen minder. Er zijn weinig best practises te vinden in China. Aangejaagd door deze uitbraak zal online verkoop echter veel sneller inburgeren. Alle importeurs, en wij ook, zijn aan het kijken of we de verkoop tot de aflevering volledig online kunnen afhandelen.” Lees het hele artikel hier.

11.05: Denis van Altena (James): “Gestuurd onderhoud valt weg”

“Het zakelijk gestuurd onderhoud is grotendeels weggevallen. Veel leasemaatschappijen hebben het onderhoud stilgelegd: er is vrijwel geen leaseauto meer op de weg, want al die berijders moeten nu thuiswerken. Het onderhoudswerk voor de leasemarkt is wel voor 80 procent teruggevallen. Alleen de noodzakelijke reparaties mogen we nog uitvoeren voor leasemaatschappijen”, vertelt Denis van Altena, directeur van garageformule James met 70 vestigingen in het land die allemaal wel gewoon open zijn. Sinds vorig jaar voert James ook het concept Moobi, speciaal voor de EV-markt.

Volgens Van Altena lijkt het vooralsnog in de particuliere onderhoudsmarkt nog mee te vallen. “Ook daar is minder nieuwe aanwas, maar is er voorlopig nog wel voor één of twee weken werk.” Van Altena probeert nauw contact met de ondernemers te houden en zoveel mogelijk tips en adviezen voor hen te verzamelen. “Het is belangrijk dat ondernemers goed contact onderhouden met hun accountant en goed bedenken welke financiële maatregelen ze moeten nemen”, aldus Van Altena. “Ook adviseren we de overheidsmaatregelen goed in de gaten te houden. En verder: maak nu vooral ook de klusjes af waar je normaliter niet aan toekomt. Nu het stiller is, moet je daar tijd voor vrijmaken.”

“Niemand weet hoe lang deze situatie gaat aanhouden, dat maakt het ook zo lastig om hier goed op te kunnen anticiperen. Het enige dat we kunnen doen is open blijven, haal en brengservice blijven verlenen en alle richtlijnen opvolgen”, meent Van Altena. “Zorg dus dat je alles op orde hebt en houdt: het is namelijk belangrijk dat we straks meteen weer aan de slag kunnen en volledig up en running zijn als het moment daar is. Ook dat houd ik alle ondernemers voor.”

09:12: Leaseplan draait investeringskraan dicht

Leasemaatschappij Leaseplan Corporation stopt alle ‘non-urgent’ investeringen. Ook wordt er dit jaar geen dividend uitgekeerd. Dat meldt ceo Tex Gunning in het vandaag gepresenteerde jaarverslag. In februari bracht het bedrijf al zijn jaarcijfers over 2019 naar buiten: mede dankzij forse investeringen (45 miljoen euro) in occasionplatform Carnext en een ongeveer even grote investering in de digitalisering van het bedrijf, kwam de winst vorig jaar 4,9 procent lager uit dan in 2018. Of verdere investeringen in Carnext nu ook on hold zijn gezet, kon een woordvoerder niet zeggen.

Er worden geen uitspraken gedaan over de omzet- en winstverwachting voor dit jaar. “We zullen deze storm doorstaan: ons bedrijf is sterk, mede dankzij de kwaliteit van het klantenbestand en het feit dat we met lange contracten werken”, schrijft Gunning. Eerder meldde het bedrijf al aan Automotive de focus te verschuiven van het bestellen van nieuwe auto’s naar het verlengen van bestaande contracten, waarbij ook gebruik kan worden gemaakt van auto’s uit de huur- en Carnextvloot.

08:30 | Autotrack zet in op grootschalige consumentenactie

Net als andere occasionportalen heeft ook Autotrack een noodplan gepresenteerd. Klanten krijgen de komende drie maanden twintig procent korting op hun factuur. En Autotrack is bezig met een grootschalige online occasionshow op te tuigen. “Om de branche echt te helpen, is het volgens ons noodzakelijk dat de omloopsnelheid van de autoverkoop weer op het niveau komt van voor de uitbraak van het virus. We zien dat mensen op dit moment nog steeds zoeken naar een andere auto, maar blijven hangen in de oriëntatiefase en niet snel over gaan tot aankoop”, schrijft commercieel directeur Rico van der Vies in een brief aan abonnees. Op het moment dat de richtlijnen van de RIVM het toelaten, wordt er een grote grote cash-en-winactie uitgerold. Het bedrijf, dat vorige week al een Proefrit aan huis-service lanceerde, zegt 2,5 miljoen euro te gaan investeren in de verkoopshow.  

08:20 | Handelsprijzen met 7,5 procent gedaald

De handelsprijzen liggen gemiddeld ongeveer 7,5 procent lager dan twee weken geleden. Dat is exclusief de export, daar is de prijsdaling ongeveer 15 procent. Dat blijkt uit de handelswaarde-index Xray. Het aanbod van gebruikte auto’s op de b2v-veiling is met circa 30 procent teruggelopen. Dat is een gevolg van de afname van dealer-inruiltaxaties. Ondanks deze afname is de daling in het aantal transacties met net 5 procent nog gering. Xray meldt dat het de dagelijkse veilingen blijft faciliteren. “We hebben wel de geldigheidsduur van een handelsbieding teruggebracht van 28 naar 5 dagen. De meeste klanten hebben daar gezien de omstandigheden alle begrip voor. De saamhorigheid is gelukkig groot, iedereen beseft dat we de problemen samen moeten aanpakken”, zegt directeur Tom Corduwener.

Ook hij hoopt dat de RDW weer snel import mogelijk maakt. “De overheid denkt aan alle kanten mee met de ondernemers, ook de Belastingdienst stelt zich zeer pro-actief op, de RDW kan en zal daar niet in achterblijven.”Gisteren meldde de RDW te hopen snel met een oplossing te komen.

08:00 | Schadeketen AAS heeft crisisplan bijna klaar

Schadeketen AAS Schadeherstel werkt momenteel aan een crisisplan dat zijn 88 ondernemers – die vooralsnog open zijn – moet helpen goed door deze periode te komen. Dat zegt directeur Nicole Spenkelink in interview met Automotive. “De eerste contouren van een crisisplan staan er al en we hebben de eerste maatregelen genomen.” De grootste zorg van Spenkelink is de liquiditeit van bedrijven. “Nauwlettend debiteurenbeheer en kritisch naar de kosten en inkopen blijven kijken is nu cruciaal. Dat geldt niet alleen voor onze leden, maar ook voor ons eigen hoofdkantoor in Breda.” Lees het interview met Spenkelink hier.

Corona-liveblog

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.