Brussel wil einde aan wirwar van milieuzones

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Steeds meer steden weren oude diesels. (Foto: Shutterstock)

EU-commissaris Violet Bulc (Verkeer) wil richtlijnen opstellen die zorgen voor minder verscheidenheid in de regelingen en handhaving van de toegang van voertuigen tot steden. Dat liet Bulc weten in antwoord op vragen van Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik, die aandringt op harmonisatie van de regels. “Nu is het een rommeltje met allerlei verschillende stickers, jaartallen en motortypes. Het is goed als er meer eenheid komt”, aldus Schreijer-Pierik. “Milieuzones voor schonere lucht zijn prima, maar moeten wel werkbaar blijven. We hoeven automobilisten, truckers en kamperrijders niet op te zadelen met bergen huiswerk. Hier ligt een mooie taak voor Europa om de regels te harmoniseren, bijvoorbeeld naar motortype of jaartal.”

Op dit moment is er een wirwar aan milieuzones in Europa. Amsterdam weert nu bijvoorbeeld diesels van voor 2005, Parijs uit het jaar 2001, terwijl Düsseldorf motoren verbiedt die ouder zijn dan euro-4. Verder verplichten Frankrijk en Duitsland afwijkende stickers.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Brussel wil einde aan wirwar van milieuzones | Automotive Online

Brussel wil einde aan wirwar van milieuzones

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Steeds meer steden weren oude diesels. (Foto: Shutterstock)

EU-commissaris Violet Bulc (Verkeer) wil richtlijnen opstellen die zorgen voor minder verscheidenheid in de regelingen en handhaving van de toegang van voertuigen tot steden. Dat liet Bulc weten in antwoord op vragen van Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik, die aandringt op harmonisatie van de regels. “Nu is het een rommeltje met allerlei verschillende stickers, jaartallen en motortypes. Het is goed als er meer eenheid komt”, aldus Schreijer-Pierik. “Milieuzones voor schonere lucht zijn prima, maar moeten wel werkbaar blijven. We hoeven automobilisten, truckers en kamperrijders niet op te zadelen met bergen huiswerk. Hier ligt een mooie taak voor Europa om de regels te harmoniseren, bijvoorbeeld naar motortype of jaartal.”

Op dit moment is er een wirwar aan milieuzones in Europa. Amsterdam weert nu bijvoorbeeld diesels van voor 2005, Parijs uit het jaar 2001, terwijl Düsseldorf motoren verbiedt die ouder zijn dan euro-4. Verder verplichten Frankrijk en Duitsland afwijkende stickers.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.