Clepa: Elektrificatie kost half miljoen banen bij toeleveranciers

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De elektrificatie van het Europese wagenpark leidt tot een verlies van 501 duizend banen bij toeleveranciers, zo verwacht koepelorganisatie Clepa. (Foto: Shutterstock)

De huidige Europese plannen voor een verbod op de verbrandingsmotor leiden tegen 2035 tot een verlies van een half miljoen banen in de toeleveringsindustrie. Die conclusie trekt Clepa, de Europese koepelorganisatie voor toeleveranciers, uit het Electric Vehicle Transition Impact Report 2020 – 2040, dat is uitgevoerd door PwC.

Het merendeel van de banen, 70 procent, gaat verloren in de periode 2030 -2035, verwacht Clepa. Volgens de koepelorganisatie is een periode van 5 jaar te kort om de sociale en economische gevolgen van het banenverlies op te vangen. Hierin staat Clepa niet alleen, aangezien Stellantis-ceo Carlos Tavares ook voorspelt dat de elektrificatie tot banenverlies leidt.Download het rapport in de Automotive Kennisbank.

Clepa is van mening dat de koers die de Europese Commissie heeft ingezet met het klimaatpakket Fit for 55, te eenzijdig is. Waar Brussel inzet op elektrische auto’s om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 50 procent te reduceren ten opzichte van 2021, stelt de koepelorganisatie dat dit ook mogelijk is met hernieuwbare brandstoffen.

Scenario’s

Het rapport neemt drie scenario’s onder de loep: een gemengde technologieaanpak, het Fit for 55-klimaatpakket en een versnelde elektrificatie. Bij een gemengde technologieaanpak is het marktaandeel van elektrische auto’s in de EU tegen 2030 50 procent. Het marktaandeel van EV’s zal met de huidige plannen 80 procent bedragen en met een versnelde elektrificatie is dat tegen 2030 100 procent.

Naast het gevaar van banen die verloren gaan, liggen er ook kansen, zo blijkt uit het rapport. Zo is toegevoegde waarde van EV-onderdelen groter dan ICE-voertuigonderdelen. Deze waarde ligt naar schatting bijna 70 procent boven ICE-onderdelen. Bovendien zal de markt voor leveranciers van elektronica en elektrochemie aanzienlijk groter worden, verwachten de onderzoekers, bijvoorbeeld door een grotere vraag naar halfgeleiders en batterijcellen.

Cruciaal

Volgens Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa, is het van cruciaal belang dat banen bij toeleveranciers van de auto-industrie centraal staan. “Innovaties door toeleveranciers van de automobielindustrie hebben elektrische mobiliteit steeds toegankelijker gemaakt. Daarbij zijn toeleveranciers een essentieel instrument om de emissiereductiedoelstellingen te halen. Maar de behoeften van de samenleving zijn veel te divers voor een pasklare aanpak. De Europese Commissie moet openstaan voor alle beschikbare oplossingen, zoals het gebruik van hybride technologieën, groene waterstof en hernieuwbare duurzame brandstoffen. Dat zal innovatie mogelijk maken naarmate we de mobiliteit in de komende decennia opnieuw definiëren.”Sigrid de Vries, secretaris-generaal Clepa, zei in Studio Automotive dat het veel geld kost om klimaatneutraal te worden.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Clepa: Elektrificatie kost half miljoen banen bij toeleveranciers | Automotive Online

Clepa: Elektrificatie kost half miljoen banen bij toeleveranciers

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De elektrificatie van het Europese wagenpark leidt tot een verlies van 501 duizend banen bij toeleveranciers, zo verwacht koepelorganisatie Clepa. (Foto: Shutterstock)

De huidige Europese plannen voor een verbod op de verbrandingsmotor leiden tegen 2035 tot een verlies van een half miljoen banen in de toeleveringsindustrie. Die conclusie trekt Clepa, de Europese koepelorganisatie voor toeleveranciers, uit het Electric Vehicle Transition Impact Report 2020 – 2040, dat is uitgevoerd door PwC.

Het merendeel van de banen, 70 procent, gaat verloren in de periode 2030 -2035, verwacht Clepa. Volgens de koepelorganisatie is een periode van 5 jaar te kort om de sociale en economische gevolgen van het banenverlies op te vangen. Hierin staat Clepa niet alleen, aangezien Stellantis-ceo Carlos Tavares ook voorspelt dat de elektrificatie tot banenverlies leidt.Download het rapport in de Automotive Kennisbank.

Clepa is van mening dat de koers die de Europese Commissie heeft ingezet met het klimaatpakket Fit for 55, te eenzijdig is. Waar Brussel inzet op elektrische auto’s om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 50 procent te reduceren ten opzichte van 2021, stelt de koepelorganisatie dat dit ook mogelijk is met hernieuwbare brandstoffen.

Scenario’s

Het rapport neemt drie scenario’s onder de loep: een gemengde technologieaanpak, het Fit for 55-klimaatpakket en een versnelde elektrificatie. Bij een gemengde technologieaanpak is het marktaandeel van elektrische auto’s in de EU tegen 2030 50 procent. Het marktaandeel van EV’s zal met de huidige plannen 80 procent bedragen en met een versnelde elektrificatie is dat tegen 2030 100 procent.

Naast het gevaar van banen die verloren gaan, liggen er ook kansen, zo blijkt uit het rapport. Zo is toegevoegde waarde van EV-onderdelen groter dan ICE-voertuigonderdelen. Deze waarde ligt naar schatting bijna 70 procent boven ICE-onderdelen. Bovendien zal de markt voor leveranciers van elektronica en elektrochemie aanzienlijk groter worden, verwachten de onderzoekers, bijvoorbeeld door een grotere vraag naar halfgeleiders en batterijcellen.

Cruciaal

Volgens Sigrid de Vries, secretaris-generaal van Clepa, is het van cruciaal belang dat banen bij toeleveranciers van de auto-industrie centraal staan. “Innovaties door toeleveranciers van de automobielindustrie hebben elektrische mobiliteit steeds toegankelijker gemaakt. Daarbij zijn toeleveranciers een essentieel instrument om de emissiereductiedoelstellingen te halen. Maar de behoeften van de samenleving zijn veel te divers voor een pasklare aanpak. De Europese Commissie moet openstaan voor alle beschikbare oplossingen, zoals het gebruik van hybride technologieën, groene waterstof en hernieuwbare duurzame brandstoffen. Dat zal innovatie mogelijk maken naarmate we de mobiliteit in de komende decennia opnieuw definiëren.”Sigrid de Vries, secretaris-generaal Clepa, zei in Studio Automotive dat het veel geld kost om klimaatneutraal te worden.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.